Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych
- Szczegóły
- Utworzono: 11-06-15
- Jolanta Chromiec
W tym roku w projekcie wzięło udział 95 szkół z całej Polski. Tak jak co roku uczniowie zgromadzili się na Zamku Królewskim, by tam wraz z innymi uczestnikami tego wydarzenia dzielić się doświadczeniami i efektami rocznej, wytrwałej pracy. Uroczyste rozpoczęcie odbyło się w Sali Wielkiej Balowej. Mieliśmy okazję wysłuchać m.in. Joannę Berdzik – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Ewę Łętowską – pierwszego polskiego Rzecznika Praw. Na wstępie zostali przedstawieni eksperci, którzy przypatrywali się bacznie projektom i oceniali działalność uczniowską. Przy rejestracji każdy uczestnik otrzymał identyfikator. Następnie w Arkadach Kubickiego, przy stoliku o numerze 73 nasz zespół zaprezentował efekty pracy nad projektem „Wzór na rozwój – nauki ścisłe odpowiadają na wyzwania współczesności”.
Stworzyliśmy wspólnie lodówkę „zeer”. Składała się ona z jednej mniejszej glinianej donicy, włożonej w drugą, większą, wypełnioną po brzegi mokrym piaskiem. Do mniejszego pojemnika włożyliśmy warzywa i owoce, m.in. marchewkę, jabłko i ogórek. Całość przykryliśmy wilgotną tkaniną. Takie działanie spowodowało, że woda parowała, a tym samym odprowadzała ciepło z mniejszego pojemnika i chłodziła owoce.
Kolejnym doświadczeniem była kolejka grawitacyjna. Przymocowaliśmy ją do stolika i przygotowanego wcześniej stelażu. Pojemnik z przewożonymi pomidorami zawieszony był na sznurku z dwoma kołowrotkami. Opisane przez nas działania były realizowane ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji krajów Globalnego Południa. Obszary te nie mają dostępu do elektryczności, a uprawa ziemi odbywa się na obszarach górzystych. Lodówka „zeer” sprawia, że żywność dłużej zachowuje swoją świeżość, a kolejka grawitacyjna pozwala przenosić zbiory bez wchodzenia na tereny strome i położone wysoko nad ziemią. Mieliśmy okazję zaprezentować także działanie zegarka zasilanego energią z cytryny. Nasze stanowisko uzupełniły trzy plakaty dotyczące działania lodówki „zeer”, naszej działalności grupowej oraz ogólnych wiadomości o projekcie. Dodatkową formą aktywności były memory edukacyjne o naszym regionie (uwzględniliśmy walory przyrodnicze i architektoniczne naszej gminy) oraz rogaliki z dobrą wróżbą lub sentencją.
Z ciekawością odwiedzaliśmy stanowiska innych grup, rozwiązywaliśmy quizy oraz nawiązywaliśmy kontakty. Pomogła nam w tym także animacja „Wymarzone Konstrukcje”, podczas której graliśmy wspólnie w skojarzenia, rzucając do siebie piłką oraz układaliśmy hasło dotyczące wolontariatu z tekturowych klocków z literami.
Kolejnym punktem programu był wegetariański obiad w postaci burgera, podawany na talerzykach, które także można było zjeść (były wykonane z płatków owsianych). Na koniec otrzymaliśmy od organizatorów budki lęgowe dla ptaków, które niebawem zawisną w pobliżu naszej szkoły.
Uczniowie na tym spotkaniu z pewnością wzbogacili się o nowe doświadczenia. Poruszane były między innymi tematy o tolerancji, wzajemnej akceptacji, szacunku, ale także o zjawiskach fizycznych, rzadkich i niespotykanych zwierzętach, grzybach oraz obszarach turystycznych. Niektóre szkoły zaprezentowały miejscowości, z których przyjechały, przygotowując grę miejską, a inne zostały „Mistrzami kodowania”.
Pragniemy podkreślić, że do naszego projektu włączyły się także inne osoby. W piątki przed lekcjami, razem z nami przy „pudełkach edukacyjnych” pracowali: Julia Terlikowska z klasy Ib, Krzysztof Bobryk, Michał Sołtan, Arkadiusz Chwedoruk, Adrian Sawczuk oraz Kacper Laszuk z klasy IIa, a także Karolina Sawczuk i Wiktoria Wawryniuk z klasy IIIa.
Aleksandra Onopiuk, IIa