Godło, herb

** Szkola Podst. w Sarnakach

*** im.Bohaterow Akcji V2

Wychowanie do życia w rodzinie - informacje

 

 

PODSTAWA  PROGRAMOWA  I  TEMATY  ZAJĘĆ
 ,,WYCHOWANIE DO  ŻYCIA W RODZINIE"

 

Podstawa programowa obowiązująca od roku szkolnego 2009/2010
II etap edukacyjny ( klasy V – VI Szkoły Podstawowej)

 

Cele kształcenia – wymagania ogólne

POZNANIE
• zagadnień związanych z rozwojem fizycznym, psychicznym i społecznym człowieka,
• dróg rozwoju emocjonalnego i uczuciowego,
• funkcji i organizacji życia rodzinnego.

KSZTAŁCENIE
• refleksyjnego stosunku do siebie,
• przekonania o konieczności kierowania własnym rozwojem,
• wrażliwości na potrzeby otoczenia,
• uwzględniania potrzeb innych ludzi i służenia im.

WYCHOWANIE
• bogacenie życia wewnętrznego i potrzeb uczuciowych,
• wyzwolenie potrzeb wyższych jako warunek samorozwoju. 

 Treści nauczania – wymagania szczegółowe 

1. Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie.
2. Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu.
3. Więź rodzinna, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie; konflikty i ich rozwiązywanie.
4. Macierzyństwo i ojcostwo. Podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcjonowania układu rozrodczego człowieka.
5. Ciąża, rozwój dziecka przed urodzeniem, poród, przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny.
6. Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami. Identyfikacja z własną płcią. Akceptacja i szacunek dla ciała.
7. Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania. Zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju.
8. Higiena okresu dojrzewania.
9. Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa; postawy asertywne.
10. Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.
11. Massmedia: zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów i programów tv.
12. Odpowiedzialność za własny rozwój – samowychowanie.

Klasa V 

1. Ciekawe problemy, ważne pytania, czyli o tematyce naszych spotkań.
2. Rodzina w życiu człowieka.
3. I wy studiujecie w Akademii Dobra.
4. Jestem gałązką drzewa genealogicznego.
5. Sztuka życia rodzinnego.
6. Rodzicielstwo: Mama, Tata, Ja i... (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
7. Rodzi się człowiek (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
8. Dojrzewanie: co się ze mną dzieje? (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
9. Trudny czas dojrzewania (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
10. Sfera intymności – sferą bezpieczeństwa (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
11. Odpowiedzialność za słowo.
12. W kręgu kolegów i koleżanek.
13. Rola mężczyzny w życiu rodzinnym.
14. Rola kobiety w życiu rodzinnym
.

Klasa VI

1. Wspólnota rodzinna i zachodzące w niej relacje.
2. Dom moich marzeń.
3. Rozwiązywanie konfliktów.
4. Umiejętność świętowania.
5. Odmienność płci – wzajemne uzupełnianie się (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
6. Higiena okresu dojrzewania (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
7. Moje ciało zasługuje na szacunek (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
8. Ja w grupie rówieśniczej (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
9. Blaski i cienie koleżeństwa (lekcja z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców).
10. Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi.
11. TV – konkurentką naszej wyobraźni.
12. Jak nie zgubić się w hipermarkecie świata?
13. O wartości rodziny.
14. Przekaz wartości, tradycji i zwyczajów w rodzinie.

oprac. Bożena Bartoszuk, n-l WDŻwR