Godło, herb

Gimnazjum im.Bohaterów Akcji V2

w Sarnakach

Szkoła Równych Szans VI

Ostatni projektowy wyjazd do CNK

IMG 20171020 104710

20 października 2017 r. w ramach projektu Szkoła Równych Szans VI odbył się kolejny wjazd do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Uczestniczyli w nim uczniowie zajęć laboratoryjnych z chemii prowadzonych przez panią Bożenę Klauzińską.

Uczniowie poza zwiedzaniem Centrum Nauki i zdobywaniu nowych doświadczeń przy kolejnych ekspozycjach, brali udział w biologicznych warsztatach laboratoryjnych pod hasłem „Pokaż kotku, co masz w środku”. Drugo- i trzecioklasiści oglądali narządy wewnętrzne myszy oraz uczyli się jak przygotowuje się takie preparaty. Część uczniów skorzystała również z pokazu w Teatrze Wysokich Napięć, gdzie podczas interaktywnego seansu przedstawiono wynalazki Nikola Tesli i Thomasa Edisona.

E.Orzepowska

 

DSC 0269

IMG 20171020 084634

 

ZDJĘCIA

 

 

Wyjazd do CNK

 

koper

22 września odbył się wyjazd do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Uczestniczyli w nim uczniowie z zajęć matematycznych rozwijających i wyrównawczych z projektu „Szkoła Równych Szans VI” pod opieką p. Małgorzaty Bartoszuk oraz p. Anny Dziuban.

Głównym celem wyjazdu było poszerzenie wiedzy matematyczno - przyrodniczej i nie tylko. Uczniowie brali udział w zajęciach laboratoryjnych z fizyki „Obudzić  Krakena”. Pod okiem specjalistów samodzielnie przeprowadzili fascynujące eksperymenty. Dowiedzieli się, jakie prawa fizyki pomagają trafiać do celu. Sprawdzili, co wpływa na zasięg rzutu ukośnego i jaka wiedza matematyczna jest potrzebna artylerzystom. 

ZDJĘCIA

M. Bartoszuk

 

 

Podsumowanie zajęć teatralnych - p. Wasilewska

 

Zajęcia teatralne w ramach programu Szkoła Równych Szans VI

 

Realizacja zajęć teatralnych trwała w ramach programu Szkoła Równych Szans VI od 8 października 2016 r. do 3 czerwca 2017 r. Zajęcia odbywały się raz w miesiącu w sobotę. Uczestniczyło w nich 15 uczniów klas II i III Gimnazjum im. Bohaterów Akcji V2 w Sarnakach.

Na pierwszych spotkaniach grupa integrowała się. Poprzez różne ćwiczenia uczniowie uczyli się wyrażania emocji, współdziałania w zespole, doskonalili dykcję, pracowali twórczo przy tworzeniu scenariusza występu bożonarodzeniowego. W grudniu wzięli udział w szkolnych jasełkach.

W listopadzie dwie uczestniczki zajęć: Paulina Golwiej i Weronika Tyszko, wzięły udział w powiatowym konkursie recytatorskim „Patriotyzm w poezji”, który odbył się w Starej Kornicy. Paulina zajęła II miejsce. Te same utwory zaprezentowały podczas szkolnej Biesiady Pieśni Patriotycznej z okazji święta Niepodległości.

DSC08780

Grupa recytatorów wzięła udział w części artystycznej podczas imprezy środowiskowej Biesiada Pieśni Patriotycznej w dniu 11 listopada 2016 r.

DSC 0175

Główną część zajęć stanowiło przygotowanie inscenizacji pt. „Z pamiętnika sarnackiego bakałarza historyja o szkole krótka” wg autorskiego scenariusza opiekunki grupy, Agaty Wasilewskiej, modyfikowanego w trakcie zajęć zgodnie z potrzebami i możliwościami wykonawczymi odtwórców ról. Oprócz realizacji zajęć typowo teatralnych, jak interpretacja tekstu, wygłaszanie go z pamięci, ruch sceniczny – uczestnicy przygotowywali sobie kostiumy. W realizację tego zadania włączona została grupa uczestników zajęć teatralnych pod opieką Ireny Paździor oraz dzieci z klas II SP pod opieką Renaty Hackiewicz i Anny Wawryniuk.

 

Występ miał miejsce 19 maja 2017 r. podczas Święta Szkoły, w czasie którego obchodzono potrójny jubileusz szkoły: 150. rocznicę ciągłego istnienia szkoły w Sarnakach,  90. rocznicę położenia kamienia węgielnego pod najstarsza część budynku szkoły oraz 10. rocznicę nadania szkole imienia Bohaterów Akcji V2.

Święto Szkoły 2017 241

Święto Szkoły 2017 255

 

Inscenizacja podobała się wszystkim uczestnikom tej uroczystości, występujący otrzymali gromkie brawa i usłyszeli sporo pochwał od widzów.

W kwietniu i maju br. zorganizowane zostały dwa wyjazdy do warszawskich teatrów: Buffo i Och-Teatr. Uczniowie obejrzeli spektakl „Romeo i Julia” w reżyserii Janusza Józefowicza oraz sztukę „Trzeba zabić starszą panią” w reżyserii Cezarego Żaka.

Ostatnie zajęcia poświęcone zostały na przygotowanie sprawozdania z wyjazdów do teatru oraz folderku na temat przeprowadzonych zajęć.

Na koniec uczestnicy zajęć wypełnili ankietę.

 

Wnioski:

Z analizy ankiet wynika, że zajęcia przyniosły oczekiwany skutek – uczestnicy nabyli zakładane umiejętności i kompetencje. Trafnie określiła to jedna z dziewcząt, iż wielu osobom pomogły w przełamaniu nieśmiałości, ale też pokonywania tremy, radzenia sobie w sytuacji stresującej – co jeden z uczniów określił jako nabycie odwagi. Dały możliwość wykazania się inwencją twórczą przy kreowaniu swoich ról w przygotowywanej inscenizacji, zaprezentowania się przed publicznością, osiągnięcia sukcesu, a tym samym podniesienia poczucia własnej wartości. Wiele osób zwracało uwagę na umiejętność współdziałania w grupie, co przekłada się na odpowiedzialność za działania swoje i grupy.

Poza tym zajęcia te stanowiły alternatywę na zagospodarowanie czasu wolnego – odbywały się w sobotę i zostały ocenione jako interesujące. Zainteresowaniem cieszyły się również wyjazdy do teatru – co zostało podkreślone przez uczestników. Zdecydowana większość deklarowała chęć powtórnego uczestnictwa w podobnych zajęciach.  

 

Uczniowskie sprawozdania z wyjazdów do teatru

1.

W dniu 12 kwietnia 2017 roku uczestnicy zajęć teatralnych udali się do teatru „Buffo” w Warszawie na spektakl teatralny pod tytułem „Romeo i Julia” Williama Szekspira.

Jego reżyserem był znany reżyser musicalu „Metro” Janusz Józefowicz. Spektakl miał również charakter musicalu. Akcja została przeniesiona do czasów współczesnych. Przedstawienie zawierało elementy charakteryzujące musical: śpiew i taniec. Muzyka towarzyszyła większości scen, skomponował ją Janusz Stokłos, a choreografię ułożył Janusz Józefowicz, była możliwość zobaczenia nawet scen walki. Scenografia zaprojektowana przez Andrzeja Wronę, opierała się na kilku elementach, były to między innymi: balkon rodziny Capulettich, ruchoma platforma, która w poszczególnych scenach przedstawienia pełniła różne funkcje (na przykład: łóżko, trumna, scena dla Rosalina, podstawa dla tortu), a także podwieszana rozeta i fragment krużganka.

Na scenie ukazana została miłość dwojga młodych ludzi, spotykających się z przeciwnościami losu. Zostały poruszone kwestie: narkotyków, wiary, młodości i jej praw, braku porozumienia między rodzicami a dziećmi. Ojciec Julii (Mariusz Czajka) bogaty biznesmen uważający się za właściciela całego miasta, nie patrzył na uczucia córki. Widział w jej małżeństwie z Parysem (Jan Traczyk) pochodzącym z zamożnej rodziny dobry interes. 

 

 

2.

Dnia 12 kwietnia 2017 roku wyjechaliśmy autokarem do Warszawskiego teatru „Buffo”, by podziwiać musicalową adaptację uwspółcześnionej sztuki Williama Szekspira „Romeo i Julia”.

Najbardziej emocjonującym zdarzeniem była śmierć obu głównych bohaterów w wyniku nieszczęśliwej miłości, która zaistniała pomiędzy dziećmi z dwóch skłóconych rodzin. Reżyser Janusz Józefowicz (znany ze spektaklu „Metro”) ukazał widzom zagrożenia współczesnego świata tzn. korupcje, przestępczość, narkomanię, dążenie za wszelką cenę do określonego celu. Podczas trwania występu, aktorzy posługiwali się wieloma efektami specjalnymi między innymi padającym deszczem, jako transportu używali długich lian.

Wszystkim obecnym przedstawienie bardzo przypadło do gustu, na tyle, że przez całą drogę powrotną sztuka była głównym tematem rozmów.

18049827 1741583925868534 764096800 o

 

Widok na scenę w teatrze „Buffo”

3.

W dniu 12 kwietnia 2017 roku odbył się wyjazd do teatru „Studio Buffo” w Warszawie na spektakl pt. „Romeo i Julia” według sztuki Williama Szekspira. Brali w nim udział uczestnicy zajęć teatralnych. Celem wyjazdu była integracja młodzieży, oraz dokształcenie kulturalne.

Spod szkoły wyruszyliśmy autokarem około godziny 12:00. Podróż trwała blisko trzy godziny. Spektakl przedstawiany był o 16:00, na miejscu byliśmy 30 min przed czasem.

Twórcą dramatu jest William Szekspir, który napisał 38 sztuk i 154 sonety. Jego sława rozrosła się po śmierci. Zasłynął w historii dziełami literackimi, które dodziś budzą podziw. Jednak oglądany przez nas spektakl nie był osadzony w realiach epoki, lecz miał charakter współczesny. Fakt ten nie dziwi, jeśli weźmie się pod uwagę osobę reżysera, Janusza Józefowicza. Jest on znany z wyreżyserowania spektaklu pt. „Metro”.

Jak na musical przystało rozpoczęło się bardzo muzycznie – dyskoteką. Deszczyk grozy przeszedł po wszystkich widzach gdy aktorzy rozpoczęli pokaz sztuk walki, z użyciem kijów bambusowych. Wielką atrakcją było to gdy aktorzy, którzy odgrywali rolę Rozaliny i Merkucja rozpoczęli dość ekscytujący i romantyczny taniec, polegający na wykonywaniu piruetów w powietrzu. Sztuczny deszcz towarzyszący ważnym wydarzeniom podczas spektaklu, pozwolił widzom poczuć się częścią scenerii całego musicalu.

Wszyscy byli bardzo podekscytowani spektaklem. Z chęcią wybralibyśmy się po raz kolejny.

rj

 

 

4.

Dnia 29.05.2017r. oglądaliśmy spektakl „Trzeba zabić starszą panią” w teatrze „Och teatr”

Sztuka opowiadała o grupie rabusiów, którzy wynajmują pokój u starszej pani. Mężczyźni planują napad na pobliski bank, a staruszce mówią, że są kwartetem smyczkowym i potrzebują ciszy aby spokojnie prowadzić próby. Główną bohaterką była starsza pani grana przez Barbarę Krafftówną. Bohaterów drugoplanowych grali Andrzej Konopka, Adam Krawczuk, Wojciech Pokora, Adam Serowaniec, Marcin Troński, Michał Żurawski –niezorganizowana grupa przestępcza. W epizootycznej scenie koncertu grały Jadwiga Bogusz, Kiksa Kołodziejczyk-Szyszko, Katarzyna Skolimowska. Reżyserem tej sztuki był Cezary Żak.

Najbardziej podobało nam się, jak przestępcy wyskakiwali przez okno i ginęli, a jedynym śladem, który po nich został, był but na scenie – w wyniku czego cały łup dostał się starszej pani.

Seans bardzo nam się podobał, była kupa śmiechu. Dodatkową atrakcją było to, że występowali aktorzy znani z telewizji. Na koniec spektaklu starsza pani rzucała w widownie banknotami i można było je wziąć jako pamiątkę.

18869823 1793704133989846 1424234591 o

Na zdjęciu: Julka i Wiktoria oraz Dawid przy afiszu przedstawienia – wszyscy trzymają w ręku banknoty otrzymane od starszej pani.

 

Teksty opracowane przez uczestników zajęć teatralnych SzRSz VI.

 

 

Harmonogram zajęć SRS VI Gimnazjum

04 pasek kolor

Harmonogram zajęć SRS VI Gimnazjum (zad.31)   

Planowany !!!

IX - XI

Szkoła Równych Szans VI  w ramach RPOWM na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Numer umowy RPMA.10.01.01-14-3910/15

 


nazwa zajęć Prowadzący zajęcia

data  

godz. od-do

Ilość godz. nr sali Liczba uczestników

Zajęcia pozalekcyjne

z języka  angielskiego

ORZEPOWSKA  EMILIA 09.09.2017 08.00-10.15   (3) 4

15

16.09.2017 08.00-10.15 (3)
30.09.2017 09.00-12.00 (4)

Zajęcia wyrównawcze

z języka  angielskiego

SZYSZKO MARIA 16.09.2017 10.45-13.00 (3)

8

21

30.09.2017 09.00-11.15 (3)
07.10.2017 09.00-12.00    (4)

Zajęcia rozwijające

z matematyki

BARTOSZUK MAŁGORZATA 08.09.2017 14.15-15.00 (1) 8 15
12.09.2017 (1)
15.09.2017 (1)
19.09.2017 (1)
26.09.2017 (1)
29.09.2017 (1)
03.10.2017 14.15-15.00 (1) 8 15
06.10.2017 (1)
10.10.2017 (1)
13.10.2017 (1)
17.10.2017 (1)
20.10.2017 (1)
24.10.2017 (1)
27.10.2017 (1)
31.10.2017 (1)
03.11.2017 (1)

 

Zajęcia wyrównawcze z matematyki

DZIUBAN ANNA

05.09.2017

14.15-15.00

(1)

10

 

19

08.09.2017

(1)

12.09.2017

(1)

15.09.2017

14.15-15.45

(2)

19.09.2017

(1)

26.09.2017

(1)

29.09.2017

(1)

03.10.2017

14.15-15.00

(1)

10

19

06.10.2017

(1)

10.10.2017

(1)

13.10.2017

(1)

17.10.2017

(1)

20.10.2017

(1)

24.10.2017

(1)

27.10.2017

(1)

 

Zajęcia laboratoryjne dla zdolnych (chemia)

KLAUZIŃSKA BOŻENA

09.09.2017

10.45-13.00   

(3)

9

24

13.09.2017

14.15-15.45

(2)

16.09.2017

10.45-13.00

(3)

20.09.2017

14.15-15.00

(1)

27.09.2017

14.15-15.00

(1)

04.10.2017

14.15-15.00

(1)

9

24

11.10.2017

14.15-15.00

(1)

18.10.2017

14.15-15.00

(1)

25.10.2017

14.15-15.00

(1)

08.11.2017

14.15-15.00

(1)

9

24

15.11.2017

14.15-15.00

(1)

22.11.2017

14.15-15.00

(1)

 

Zajęcia laboratoryjne wyrównawcze (chemia)

KLAUZIŃSKA BOŻENA

09.09.2017

08.00-10.30 

(3)

9

 

16

11.09.2017

14.15-15.45

(2)

16.09.2017

08.00-10.30

(3)

18.09.2017

14.15-15.00 

(1)

25.09.2017

14.15-15.00

(1)

02.10.2017

14.15-15.00

(1)

9

16

09.10.2017

14.15-15.00

(1)

16.10.2017

14.15-15.00

(1)

23.10.2017

14.15-15.00

(1)

30.10.2017

14.15-15.00

(1)

06.11.2017

14.15-15.00

(1)

9

16

13.11.2017

14.15-15.00

(1)

 

 

Zajęcia teatralne - podsumowanie p. Paździor

 

W czerwcu 2017 roku zakończyły się działania w ramach koła teatralnego, które były skierowane do uczniów klas I - II gimnazjum i miały na celu rozwijanie kompetencji społecznych oraz świadomości i ekspresji uczestników. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Wspólnie, pod kierunkiem dwóch nauczycielek – Agaty Wasilewskiej i Ireny Paździor - przygotowano przedstawienie „Z pamiętnika Sarnackiego bakałarza”, jakie zaprezentowano społeczności szkolnej oraz zaproszonym gościom 19 maja 2017 roku podczas Dnia Patrona, który w tym roku przypadł na 150 rocznicę powstania szkoły, 90 rocznicę położenia kamienia węgielnego pod budynkiem szkoły oraz 10 rocznicę nadania szkole imienia Bohaterów Akcji V2.

Praca uczniów na zajęciach obejmowała przygotowanie występu na niemalże wszystkich jego etapach. Pierwszy z nich stanowiła praca nad scenariuszem przedstawienia ukazującego historię szkoły w Sarnakach w postaci epizodów teatralnych powiązanych osobą bakałarza tę historię czytającego. Autorką scenariusza jest p. Agata Wasilewska. Scenariusz powstał kilka lat wcześniej i w związku z tym wymagał dodania scenek współczesnych. Po zamknięciu prac nad scenariuszem rozdzielono role i zaczęły się próby czytane, do których z czasem dodano elementy ruchu scenicznego, a także scenografię oraz stroje. Włączono także do przedstawienia uczniów klas II szkoły podstawowej oraz chór szkolny.

Przedstawienie przyniosło uczestnikom wiele satysfakcji. Widzowie nagradzali brawami każdą scenę, każdy epizod. Występ na końcu nagrodzono jeszcze raz ogromnymi brawami. Aktorzy – uczestnicy zajęć teatralnych – zyskali pewność siebie, pokonali bariery komunikacyjne, nieśmiałość, a cztery osoby z grupy wzięły udział w konkursie recytatorskim „Sacrum w poezji polskiej”, którego laureatka II miejsca Julia Klimiuk wystąpiła przed społecznością szkolną wraz z gościem – biskupem A. P. Dydyczem z recytacją utworu konkursowego.

Dwukrotnie cała grupa wyjeżdżała do teatru w Warszawie na przedstawienia „Romeo i Julia (musical) oraz „Trzeba zabić starszą panią” (komedia), dzięki czemu mogli obserwować grę aktorów teatru, na żywo uczestniczyć w teatralnej rzeczywistości.

Ostatnim etapem zajęć koła było przygotowanie folderów z wyjazdów do teatru, zajęć oraz z przedstawienia końcowego.

Dało to okazję do pracy w nowoczesnej technologii. Uczniowie biorący udział w zajęciach wzmocnili poczucie wartości, pokonali nieśmiałość, zdobyli nowe pozytywne doświadczenia. 

Irena Paździor

 

Wspomnienia z koła teatralnego uczennicy Julii Klimiuk

Dnia 19 maja 2017 nasza szkoła świętowała dziesiątą rocznicę nadania jej imienia. Owa data jest bardzo symboliczna i ważna dla całej jej społeczności, dlatego więc uczniowie biorący udział w projekcie pt. „Szkoła równych szans” pod opieką pań nauczycielek od j. polskiego zorganizowali występ ukazujący w dużym streszczeniu całą historię szkoły, począwszy od jej początków do chwili obecnej. Choć próby odbywały się dopiero od maja, to całokształt przedstawienia przygotowywany był skrupulatnie od kilku miesięcy. W tym czasie uczestnicy programu wraz z nadzorującymi wszystko pedagogami wspólnie dokonywali poprawek scenariusza, angażując się przy tym i biorąc aktywny udział w zaplanowanych zajęciach, odbywających się raz w miesiącu, w sobotę. Razem dokonywali wyboru w sprawie roli, tak aby każdy czuł się jak najlepiej grając.

Całe widowisko odbyło się tuż po przyjściu z kościoła i przemówieniach gości na sali gimnastycznej, która zachwycała swoim  wyglądem. Aktorzy na swój występ cicho czekali w małym kantorku obok hali. Każdy z uczestników był ubrany w specjalny strój ukazujący charakter i znaczenie jego postaci. Nie było to łatwe, ponieważ na scenie nie zabrakło starodawnych postaci, gdzie wybór ubioru był szczególnie trudny, ale grający wykonali zadanie na piątkę. Planowo, cały występ trwać miał nie więcej niż pół godziny. Dzięki zaangażowaniu i sprawności obsady wszystko odbyło się tak, jak powinno. Po każdej kwestii aktorzy byli nagradzani gromkimi i szczerymi brawami, które nie miały końca jeszcze przez dłuższą chwilę. Zapewne był to skutek świetnej gry uczniów, którzy pilnie stosowali się do wskazówek, że gra ciała jest bardzo ważna. Nie można tu nie wspomnieć o roli uczniów drugiej klasy szkoły podstawowej, którzy przebrani za XX-wiecznych uczniów, tańcząc i śpiewając stare i znane polskie szkolne piosenki, wprowadzili przyjemny klimat przenosząc starsza widownię do przeszłości. Wisienką na torcie był końcowy występ muzyczny, w którym wzięła udział niemal cała szkoła. Chór spisał się na medal, świetnie opanowując i wykonując piosenki.

 

Newsflash